Leesbaarheid toetsen met kijkwijzer en rubric
Else Kooijman MEd
In de bouwstenen voor de ontwikkeling van het curriculum Taal staat: leerlingen leren met een leesbaar handschrift te schrijven. Hoe draagt schrift bij aan leesbaarheid? In deze workshop leer je om leesbaarheid niveau 3 te toetsen met een rubric. Je leert hoe je de rubric kunt gebruiken in je lessen, om feedback te geven en om leerlingen zelf feedback te laten formuleren in alle groepen van po, vo en hbo, zowel voor handschrift als voor typschrift.
Handschrift drukt gevoelens uit
Wally van Grunsven en Annie Verhulst
Schrijven leer je door je te kunnen identificeren met degene die je de schrijfbeweging ziet maken. Naar de praktijk vertaald zou dat de hand van de leerkracht moeten zijn. In onze workshop zal veel aandacht worden besteed aan de manier waarop het cursief schrift met veel succes aangeleerd kan worden. Het doel van het leren schrijven is dat het kind leert zijn gedachten op papier te zetten. Een vloeiend handschrift helpt daarbij.
Uit onderzoek naar het traceren aan de Hogeschool PXL te Hasselt blijkt dat er een aantal 4- en 5 jarigen in staat zijn om visueel bepaalde figuren in te prenten en na te tekenen maar geheel falen als ze dezelfde figuren voorgedaan krijgen en na moeten tekenen. Het zijn vaker de kinderen die later problemen hebben met het cursief leren schrijven.
Dit heeft ertoe geleid dat er aan verschillende scholen een specifiek project is begonnen waarin de ontwikkeling van de hand, het kinderhandje, centraal staat.
Fijne motoriek als voorwaarde op het schrijven
Dorien Kikkert en Kirsten de Zwart
Heb je ook zin om wat meer inspiratie en tips op te doen om de fijne motoriek in de klas te stimuleren? Schrijf je dan nu in voor deze workshop. In de eerste groepen van de basisschool ontwikkelen kinderen zich volop in de fijne motoriek. Hierdoor worden ze steeds zelfstandiger en ze maken zich klaar om te leren schrijven. Een belangrijke periode dus om de fijne motoriek te stimuleren. Helemaal als dit niet zo vanzelf gaat. Maar hoe doe je dat in de klas? Waar let je op bij het knippen en de pengreep? En hoe zet je het materiaal wat je al in de klas hebt goed in om de fijne motoriek te stimuleren?
Netjes schrijven kun je leren
Gerda Broekstra
Tijdens de workshop ‘Netjes schrijven kun je leren’ maak je kennis met de unieke aanpak van de schijfmethode Aan Boord. Onze praktische en betekenisvolle aanpak maakt jou de hoofdrolspeler in het proces om leerlingen met succes en plezier te leren schrijven met een leesbaar handschrift.
Wat moet ik met DIT handschrift?
Greetje Arends
Aan de hand van handschriften, die je uit jouw eigen klas kan meenemen, de schrijfproblematiek onderkennen en adviezen voor oplossingen. Mijn uitgangspunt is: het handschrift is de persoon,
de schrijver zelf vindt het vreselijk dat hij niet goed kan schrijven.
“Ik kan het niet lezen.”
José Riepstra (MEd) en Kitty Jamin (MEd SEN)
Dit is een zin die door verschillende mensen kan worden uitgesproken: de leerkracht van de basisschool, de docent van het voortgezet onderwijs, maar ook door de leerling zélf. Wat als je je eigen aantekeningen niet meer kunt lezen? Of de leerling kan jouw schrift op het bord niet lezen? Dat frustreert iedereen, maar zeker ook jezelf. Wat heb je aan je aantekeningen als je ze niet kunt lezen of er worden antwoorden fout gerekend, omdat de docent het niet kan lezen? Wij laten in deze workshop zien, hoe je met weinig middelen een goed leesbaar handschrift kunt leren én aanleren. Simpel en praktisch!
Een nieuwe blik op schrijfonderwijs
drs. Marion van der Meulen
De wereld is de afgelopen 30 jaar veranderd in een wereld waarin we privé en professioneel vrijwel uitsluitend digitaal met elkaar communiceren. Denk aan whatsapp en mail. Maar in het schrijfonderwijs zien we nog steeds elementen die vooral functioneel waren toen we nog via handgeschreven documenten communiceerden. Ook de wetenschap heeft niet stilgestaan. Tijd om pas op de plaats te maken en eens te kijken wat er in het schrijfonderwijs mag veranderen, zodat we kinderen van nu functioneel en efficiënt een goed handschrift aanleren. Want ook (of juist) in een digitale wereld draagt kunnen schrijven met de hand bij aan succesvol kunnen leren!
De kracht van prewriting
Dr. Monica Koster
Veel leerlingen beginnen gelijk na het lezen van de opdracht met het schrijven van de tekst, schrijven achter elkaar op wat er in ze opkomt, tot de ideeën op zijn. Dat levert niet de beste teksten op. De kwaliteit van teksten gaat met sprongen vooruit als leerlingen prewriting toepassen, maar niet: eerst klad en dan net. Hoe dan wel? Dat is het onderwerp van deze workshop.
Peter de Beenmeter (schoolergonomie)
Renate de Bruin
In deze workshop leer je hoe je op eenvoudige wijze de juiste maat schoolmeubilair voor elke leerling kunt bepalen en welke uitdagingen/oplossingen er zijn wanneer je ook structureel wilt zorgdragen voor gezond, ‘ergonomisch’ zitten in de klas. Want goede ondersteuning vanuit het meubilair zorgt voor een beter handschrift: met ergonomie op school schrijf je dus beter!
Schrijfplezier met creatief schrijven
drs. Trea Scholten en drs. Annemarie van den Brink
Schrijfplezier is de motor tot schrijven. In deze workshop ervaar je dit schrijfplezier met inspirerende en direct inzetbare schrijfopdrachten. Het schrijfgoud ligt opgeslagen in jezelf, met associatietechnieken en geleide oefeningen delven wij het bij je op. In korte tijd kom je tot verrassende teksten, van kleurenpoëzie tot een voorwerpendialoog.
Schrijfontwikkeling in de schijnwerpers
drs. Inge Jansen en Mireille Louwers
Schrijfonderwijs is al jaren een ondergeschoven kindje in het onderwijs. Leerlingen krijgen onvoldoende de gelegenheid om goede teksten te leren schrijven. Het volgen, evalueren en beoordelen van de schrijfontwikkeling van leerlingen blijkt daarbij lastig en bruikbare instrumenten hiervoor zijn schaars. SLO heeft samen met scholen instrumenten ontwikkeld om een schrijfportfolio vorm te geven en in te zetten in de klas. Leraren én leerlingen krijgen zo meer zicht op de schrijfontwikkeling. In deze workshop laat ik je zien hoe je procesgericht schrijfonderwijs vormgeeft, hoe je leerlingen kun volgen en begeleiden in hun schrijfontwikkeling en maak je kennis met de instrumenten die we hebben ontwikkeld en hoe de inzet daarvan in de praktijk eruitziet.
Kalligrafie Medallion
Rosanne Boxem
Ervaar de ware magie van kalligrafie. In deze workshop leer je hoe een paar simpele vormen een waar feest kunnen worden! We gaan aan de slag met de basis van kalligrafie en maken daar een sierlijk ‘Calligraphy Medallion’ van. Simpel te maken en super leuk op een labeltje. Zo maak je van elk cadeautje een feestje! De kunst van het schoonschrijven, dat is kalligrafie (en nog zoveel meer).
‘De Kleurles’, zo zit dat met kleuren
Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Tijdens deze workshop maak je kennis met de methodiek ‘De Kleurles’. De Kleurles is ontwikkeld voor de leerkracht met als doel het verbeteren van de motorische uitvoering van pen- en papiertaken bij de leerlingen. Aan de voorwaarden die hiervoor nodig zijn wordt gewerkt door middel van de activiteit kleuren. De thema’s van De Kleurles zijn dan ook: zithouding, pengreep, doseren van kracht en fijne motoriek. De Kleurles maakt gebruik van unieke kijkplaten met potloodfiguurtjes. Tijdens de workshop leer je meer over de methodiek en de vier thema’s.